Kata kebanyakan orang,menghafaz quran adalah pekerjaan yang berat dan sulit..camne mungkin kitab yang setebal itu nak kena ingat..

Allah berfirman..


ولقد يسّرناالقرأن للذكرفهل من مدّكر

Dan sesungguhnya telah kami mudahkan al Quran untuk pelajaran,
maka adakah orang yang mengambil pelajaran?[al qamar:17]



1-BETULKAN NIAT
mestilah dimulakan niat untuk menghafaz ayat-ayat al Quran itu kerana Allah.


2-ISTIQAMAH
amalkan membaca ayat2 Quran yang telah anda hafaz di mana2 sahaja sebagai zikir atau nyanyian hati or mulut. contohnya, ketika termenung, ketika nak tidur, dan lain2 yang difikirkan baik.. ini akan menambahkan lagi keupayaan anda untuk anda mengingati ayat2 hafazan tersebut.


3-BERAMAL
amalkan memakan manisan seperti kurma or madu bagi tujuan menguatkan daya ingatan..jauhi amalan maksiat. jaga bicara lidah, jaga kewajipan dan adab sebagai muslim.. tanamkan semngat yang kuat untuk menghafaz bukan sekadar hangat2 tahi ayam. cuba hafaz sebanyak mungkin ayat... InsyaALLAH sehingga hafiz... walaupun memakan masa yang lama.. banyakkan memohon doa kepada ALLAH supaya dipermudahkan hati dan minda untuk menerima al Quran.

pilih waktu yang sesuai untuk menghafaz. sebagai contoh, waktu2 selepas solat fardhu. utamakn SEBELUM WAKTU SUBUH or AFTER SUBUH kerana waktu ni tenang dan damai. pastikan waktu yang anda gunakan untuk menghafaz adalah istiqamah..tidak perlu menghafaz secara terburu-buru biar sedikit2, asalkan istiqamah dan berkesan...

pastikan ada kawan atau ustaz yang dipercayai ilmu tajwidnya dan baik bacaannye untuk anda tasmi' ( memperdengarkan atau semak) bacaan dan hafazan anda.


5-SETIA PADA SEBUAH AL-QURAN
menggunakan naskhah al Quran
yang sama setiap kali membaca, menghafaz, dan membuat rujukan(semakan bacaan)..ini
bertujuan mengelakkan kekeliruan tempat(kedudukan) ayat yang dihafaz. temoat ayat atau posisi memainkan peranan penting dan amat berpengaruh dalam memberi kesan kepada hafazan anda.




6-ULANGI BACAAN SETIAP HARI
mulakan hafalan dari ayat ke ayat. pastikan hafazan ikut step. hafaz dahulu ayat yang first sehingga hafaz(baca ayat first berulang-ulang sebagai 1 cara menghafaz yg baik). then, barulah berpindah ke ayat yang kedua.. dah hafaz ayat ke 2 , ulang balik dari ayat yang first.then baru masuk ayat yg seterusya..


7-ULANGI BACAAN DLM SOLAT
amalkan membaca ayat2 yang telah anda hafaz dalam solat2 yang anda lakukan. banyakkan solat sunat gak sebagai satu cara yang baik bagi melatih bacaan ayat2 yang telah dihafaz.. ini bertujuan membiasakan ayat2 yang telah dihafaz ke dalam amalan harian anda.



selamat berjaya..


Nur ain








copypaste jer kat sini..

http://perwiramuslim.blogspot.com
http://suntree.blogsome.com/