Sabar Di Ruang Kehidupan..

"Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan bertaqwalah kepada Allah, supaya kamu beruntung."
(QS. All Imran: 200)

Bagaimana kita boleh bersabar jika kita tidak memahami erti kesabaran itu. Sabar adalah meneguhkan diri dalam menjalankan ketaatan kepada Allah, menahannya dari perbuatan maksiat kepada Allah, serta menjaganya dari perasaan dan sikap marah dalam menghadapi takdir Allah. Ia disebut sebagai sabar karena di dalamnya terkandung penahanan lisan untuk tidak berkeluh kesah, menahan hati untuk tidak merasa marah dan menahan anggota badan untuk tidak mengekspresikan kemarahan.
Sungguh menakjubkan urusan seorang mukmin, semua urusannya adalah baik baginya, itu hanyalah didapatkan oleh seorang mukmin, ketika dia mendapatkan kebahagiaan, maka dia bersyukur, itulah kebaikan baginya. Dan jika dia mendapatkan keburukan, maka dia bersabar, itulah kebaikan baginya.
Ketahuilah, sesungguhnya datangnya kemenangan itu bersama dengan kesabaran. Bersama kesempitan pasti akan ada jalan keluar. Bersama kesusahan pasti akan ada kemudahan. Allah ta'ala berfirman kepada penduduk syurga,

"Dan minta lah pertolongan dengan sabar dan solat"al Baqarah [2:45]

Sabar dalam menahan diri untuk tetap dalam ketaatan kepada Allah dan senantiasa menjaganya, memupuknya dengan keikhlasan dan menghiasinya dengan ilmu.
Sabar dalam menahan diri untuk menjauhi segala kemaksiatan yang dilarang oleh Allah dan rasulNya, dan berdiri tegak melawan dorongan hawa nafsu yang membinasakan.
Sabar dalam menerima apa pun qadha dan qadar , Sungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya.

"Keselamatan atas kalian berkat kesabaran kalian"ar Rad [13:24]

Diri ini tidak pernah terlepas dari ujian kesabaran. Menangisi kerinduan pada yang dikasihi memang menguji hati. Melalui detik detik kesulitan dan pelbagai rintangan yang tak pernah putus melanda. Namun diri tetap hadapi dengan senyuman kesabaran..Yakin lah dan berpegang lah pada tali Allah pasti sinar cahaya kemenangan di dalam genggaman kita.
Allah Maha Mengetahui.


olive~luvuforever.