Lihat gaya hidup kita hari ini. Adakah kita menjalani kehidupan dengan sebaiknya atau sebenarnya telah banyak mengabaikan kesihatan diri? Atau adakah kita terlalu menuruti tabiat buruk yang tidak sepatutnya kita ikuti? Sebenarnya ramai daripada kita yang mengamalkan cara hidup yang memudaratkan kesihatan diri. Yang penting sekarang jangan biarkan tabiat buruk itu terus menguasi diri. Masih belum terlambat untuk melakukan perubahan. Apa yang telah kita lakukan kepada tubuh badan kita boleh diubah dan tubuh sudah tentu akan memberi reaksi positif terhadap perubahan tersebut. Yang penting, perubahan segera perlulah dilakukan dan jangan tunggu lagi.

Untuk memulakan perubahan memang mengambil masa. Lazimnya otak memerlukan kira-kira 14 hingga 21 hari untuk tindak-tanduk ulangan supaya ia betul-betul 'meresap' dalam diri sebagai amalan harian. Apabila amalan tersebut sudah sebati dalam diri maka secara automatik ia akan menjadi satu tindak balas perlakuan normal pada individu tersebut.

Apa amalan baik yang boleh digunakan untuk menggantikan tabiat buruk itu? Kadang-kadang kita lupa, nenek moyang kita banyak meninggalkan petua dan amalan yang cuku baik untuk tubuh badan. Jika anda tidak percaya anda boleh mencubanya dan buktikan sendiri.

olive~luvuforever.